Мировая экономика/Management Studies



В процессе обучения по совместной двухдипломной образовательной программе студенты получают знания в области мировой экономики и международных экономических отношений, валютных рынков, финансовых институтов, банковской деятельности, бухгалтерского учета, контроля, анализа хозяйственной деятельности и аудита, статистики, международного частного права, маркетинга и менеджмента, международного маркетинга и менеджмента, других внешнеэкономических дисциплин.

На первом и втором курсе студенты обучаются по так называемой российской части программы, которая включает в себя только очные дисциплины, читаемые преподавателями ДВФУ на русском языке.

Особое внимание  уделяется естественнонаучным, специальным дисциплинам, а также английскому языку  и подготовке к тесту по английскому языку (TOEFL или IELTS), сдача которого является необходимым условием поступления на обучение по американской части программы, реализуемой университетом-партнером. Для успешной сдачи экзамена по английскому языку, студенты на протяжении четырех семестров проходят интенсивный курс подготовки, включающий в себя более 900 часов языковой нагрузки.

После второго года обучения для получения статуса студента Университетского колледжа Университета Мэриленд (UMUC) студенты должны сдать тест по английскому языку: TOEFL на уровень «Institutional» или IELTS на уровень «Academic». Результат TOEFL должен быть не менее 550 баллов, IELTS - не менее 6,5. 

На третьем и четвертом курсе обучение включает в себя обязательные для прохождения дисциплины, читаемые преподавателями ДВФУ, а также 10 дисциплин UMUC на английском языке, которые студенты проходят дистанционно. В основе дистанционного обучения – онлайновые библиотеки, мультимедийные учебные пособия на DVD и CD, материалы веб-сайта курса и электронные учебники.

Таким образом, для окончания курса программы и получения двух дипломов, государственного диплома бакалавра по направлению подготовки «Экономика» (профиль подготовки "Мировая экономика) и диплома бакалавра UMUC по направлению подготовки  «Management Studies», студентам необходимо: получить 120 семестровых кредит-часов (semester credit hours), условных единиц измерения объема изученного учебного материала. 

Каждый из 10 изучаемых дисциплин UMUC ведет к получению 3 кредитов, что составляет в сумме 30 кредитов из 120, необходимых для завершения программы; остальные 90 кредитов начисляются за предметы, изученные в ДВФУ, из них 57 кредитов за предметы российской программы первого и второго курсов международной образовательной программы, 33 – за очные предметы третьего и четвертого курсов.

Контакты                                                           Дубовик Яна Александровна, администратор международных двудипломных образовательных программ ШЭМ ДВФУ 
тел: 8 (423) 265 24 24 (2201)
e-mail: dubovik.ya@dvfu.ru
Потапова Марина Александровна, руководитель международными образовательными программами ШЭМ ДВФУ 
тел: 8 914 707 62 97
e-mail: potapova.ma@dvfu.ru


Основные дисциплины, изучаемые студентами в период с 1 по 4 курс в рамках российской части образовательной программы:

  • Английский язык: грамматика английского языка, письменный английский язык, чтение/лексика английского языка, теория и практика дискурса на английском языке, восприятие на слух, введение в письмо, деловое письмо
  • Теория вероятностей и математическая статистика
  • Экономическая информатика и вычислительная техника
  • Линейная алгебра
  • Математический анализ
  • Основы информационной культуры
  • Статистика
  • Менеджмент
  • История экономических учений
  • Социология
  • Право
  • Финансы
  • Управление персоналом
  • Маркетинг
  • Макроэкономическое планирование и прогнозирование
  • Управление проектами
  • Микроэкономика
  • Мировая экономика и международные экономические отношения
  • Экологический менеджмент
  • Деньги, кредит, банки
  • Методы принятия оптимальных решений в экономике
  • Эконометрика
  • Экономика труда
  • Теория игр
  • Информатика
  • Психология
  • Физика
  • Концепции современного естествознания
  • Культурология
  • Безопасность  жизнедеятельности
  • Совершенствование навыков письма
  • Философия
  • История
  • Политология


Дисциплины, изучаемые студентами в период с 3 по 4 курс в рамках американской части образовательной программы:

Principles of Accounting

An introduction to the basic theory and techniques of contemporary financial accounting. The objective is to identify the fundamental principles of accounting, identify and analyze business transactions, prepare financial statements, and communicate this information to users with different needs. Topics include the accounting cycle, transactions, and the preparation of financial statements for single-owner business organizations that operate as service companies or merchandisers.

Principles of  Macroeconomics 

An introductory study of the macroeconomy. The objective is to apply select macroeconomic theories to real-world situations. Discussion covers economic growth, technological innovation, unemployment, inflation, and the roles of monetary policy and fiscal policy in determining macroeconomic performance.

Informational Systems in Organizations

An overview of information systems and how they provide value by supporting organizational objectives. The goal is to analyze business strategies to recognize how technology solutions enable strategic outcomes and to identify information system requirements by analyzing business processes. Discussion covers concepts of business processes and alignment of information systems solutions to strategic goals.

Management and Organizational Theory

An examination of the four functions of management - planning, organizing, leading, and controlling - with emphasis on the application of management concepts and theories to achieve organizational goals. The aim is to develop strategies, goals, and objectives to enhance performance and sustainability. Topics include ethics, social responsibility, globalization, and change and innovation.

Organizational Communication

A study of the structure of communication in organizations. The goal is to apply theory and examples to improve managerial effectiveness in communication and negotiation. Problems, issues, and techniques of organizational communication are analyzed through case histories, exercises, and projects.

Global  Business

An overview of key concepts and issues relevant to conducting business in the global environment. Emphasis is on applying fundamental knowledge of global business and analyzing and evaluating global business variables for informed decision making. The objective is to analyze property rights, obligations, liabilities, and remedies; evaluate regulations in the business environment; and assess implications of transactions and negotiable instruments in the business environment. Topics include the nature and scope of global business; cultural, political, legal, and economic environments; marketing; trade; and foreign investments.

Organizational Leadership

An exploration of leadership as a critical skill for the 21st century, when change occurs rapidly and consistently. The objective is to be able to use leadership theory and assessment tools to evaluate one's own leadership skills. Focus is on the leadership skills needed to develop committed and productive individuals and high-performing organizations. Topics include vision, values, culture, ethics, and the interaction between the organization and the external environment.

Advanced Business Writing

A comprehensive, project-based study of applied business writing. The aim is to develop documents appropriate to audience and purpose that are well argued and conform to standards to business writing. Topics include context, purpose, audience, style, organization, format, results, technologies, and strategies for persuasion in typical workplace messages. In addition to shorter assignments, a substantial formal report that incorporates research and support for conclusions or recommendations is required.

Organizational Development and Transformation

An introduction to organizational development (OD)- a systematic process of data collection, diagnosis, action planning, intervention, and evaluation aimed at increasing the effectiveness of the organization and developing the potential of all individuals. The goal is to identify and diagnose organizational problems and opportunities and apply management principles to support organizational change.

Leadership for the 21st Century
An examination of leadership in organizations, with a focus on issues pertinent to the 21st century. The goal is to develop the skills necessary to achieve individual and organizational excellence. Discussion covers the leadership qualities and behaviors that help organizations thrive: valuing employees, having a clear vision, acting ethically, relying on core values, and building positive relationships.